Musikutbildningar

Längd: 1-2 år
Studietakt: 100%
Kurstid: 19 aug 2024 – 10 jun 2025
Ansök senast: 10 mars 2024 OBS Förlängd ansökningstid till 1 april 2024 till Ensemble Afram (med piano som huvudinstrument), Församlingsmusiker, Bredd Klassisk och Bredd Studio.
Digitalt öppet hus: Torsdag 22 februari – kan ses här i efterhand!
Öppet hus: Onsdag 20 mars kl 16-18
Antagningsvillkor: Antagningsprov
Kostnader: 1800:- per termin i materialavgift samt obligatoriskt förmiddagsfika 25:- per dag. Vi önskar att du till kursstarten tar med dig egen utrustning, såsom eget instrument/mikrofon (inkl eget kablage). Mick och kabel går också att hyra från skolan för 500:- per termin. Skolan tillhandahåller övrig utrustning såsom PA, trummor, percussion, förstärkare etc.
Studiestödsnivå (CSN): Gymnasienivå (A2)
Kontakt: hannah.holgersson@brommafolkhogskola.se

Bromma folkhögskola erbjuder en musiklinje med tre olika inriktningar av skilda karaktärer: Musik Bredd, Församlingsmusiker och Ensemble med afroamerikansk inriktning.

I alla våra inriktningar ingår individuell och gemensam undervisning på ditt huvudinstrument, musikteori, kör, projektveckor, valbara kurser och samtalsgrupp som tillsammans syftar till att du som studerande ska växa både som musiker och som människa. Varje inriktning har också mer ämnesspecifikt innehåll som du hittar under respektive flik.

Som en del i undervisningen genomför vi ett stort antal projekt i form av konserter, musikcaféer, gudstjänster, musikalprojekt och luciatåg både på skolan och i sammanhang utanför skolan. Musiklinjen ger inblick i en stor bredd av musikgenrer och uppmuntrar till att spela tillsammans i olika band, grupper och ensembler.

Kurstider läsåret 24/25

19 augusti – 20 december 2024
8 januari – 10 juni 2025

Ansökan och antagningsprov

Sista ansökningsdag är 10 mars 2024. OBS Förlängd ansökningstid till 1 april – gäller Ensemble Afram (med piano som huvudinstrument), Församlingsmusiker, Bredd Klassisk och Bredd Studio.
Antagningsprover kommer ske i två led. Spelprov 1 skickas in som en inspelad video så fort som möjligt i samband med ansökan.
Här är instruktioner för inspelning av spelprov 1 (pdf). Läs dem noga!
Om du går vidare till spelprov 2 blir du kallad till antagningsprov på Bromma folkhögskola. Spelprov 2 sker under v 17.

DIGITALT ÖPPET HUS: Torsdag 22 februari – kan ses här i efterhand!
ÖPPET HUS PÅ PLATS: Onsdag 20 mars kl 16-18

Att läsa musik på Bromma folkhögskola – Musiklinjen Betel

Musiklinjen på Bromma folkhögskola är sedan många år en väletablerad musiklinje med gott rykte. Oavsett vilken inriktning du väljer får du utvecklas individuellt och i grupp. Här möter du lärare som både är bra pedagoger och samtidigt har egen erfarenhet av att jobba med musik inom olika områden. Musiklinjens deltagare går ofta vidare till högre musikutbildning och/eller etablerar sig som musiker efter åren hos oss. För andra blir året på folkis ett roligt år fullt av musik, konserter och nya vänner.

Våra kurser är ettåriga, med möjlighet att söka ett andra år.

Sidan uppdaterad 11 mars 2024